Det er ingen tvil om at vi lever i en verden som stadig blir mer digital. Digitale kanaler påvirker hverdagen vår i veldig stor grad, og en rekke industrier har i løpet av de siste årene blitt mer og mer preget av den digitale verden, både på godt og vondt.

Industrier som transport, underholdning, online casino og mange flere har dratt god nytte av den kontinuerlige utviklingen av teknologi, som sørger for bedre tjenester og tilbud. En annen industri som har blitt påvirket av digitaliseringen er matindustrien og kokkeyrket.

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan selve kokkekunsten har blitt påvirket av digitaliseringen.

Pixabay

Slik har digitaliseringen påvirket kokkekunsten

Til tross for at kokkekunst lenge har vært preget av tradisjonelle oppskrifter og teknikker, som ofte anses for å være fredet, har digitaliseringen satt sitt preg på industrien. Moderniseringen er ikke til å unngå, og kokkene i dag benytter seg av digitalisering for å stadig lære og forbedre matrettene de tilbereder.

Bedre opplæring og kanaler for læring

For å bli en dyktig kokk er det læring og utvikling alfa omega. For å bli blant de beste i verden reiser mange kokker på skoler rundt omkring for å lære nye teknikker og for å ivareta kunnskapen de allerede har. Selv om mange fortsatt gjør det, er det svært mange som tyr til digitale hjelpemidler.

Det betyr med andre ord at de får tilgang til de ulike læringsportalene via digitale plattformer, og på den måten kan de teste nye teknikker og oppskrifter i sitt eget kjøkken, uten å måtte reise rundt halve jordkloden.

Via digitale nettverk og seminarer kan man lære av de beste kokkene i verden som gledelig deler sin kunnskap med lærelystne deltakere.

Sosiale medier og kokker

Sosiale medier har blitt et fantastisk verktøy for kokker som ønsker å promotere sine ferdigheter. Det legges støtt og stadig ut bilder av herlige matretter og videoer som viser hvordan disse har blitt laget.

De ulike kanalene på nettet har også sørget for å gi mannen i gata sjansen til å vise sine kokkeferdigheter, og i løpet av de siste årene er det mange som har klart å etablere en lojal tilhengerskare og i flere tilfeller er det mange som lever av å publisere kokkevideoer på nettet.

Instagram og TikTok har blitt de nye stedene for kokkevideoer, og den digitale utviklingen har gjort at færre og færre ser på de tradisjonelle matlagingsprogrammene på TV.

Menyer på nett

Den tradisjonelle måten å bestille mat på er for lengst gammelt nytt, i hvert fall på noen restauranter. Selv om den gode gamle menyen fortsatt er å finne i laminert format på de fleste restaurantene i dag, er det stadig flere restauranter som introduseres digitale menyer.

Det innebærer at besøkende enten benytter seg av en QR-kode som de skanner for å raskt og enkelt få tilgang til menyen, eller ved at de besøker hjemmesiden til restauranten der menyen vil være lett tilgjengelig.

Dette er en utvikling som mange anser som negativ ettersom de mener at det kan påvirke de ansatte på en negativ måte. Til tross for den digitale utviklingen er de aller fleste restauranter nokså skeptiske og de trår forsiktig frem i det de begir seg ut i den digitale verden. 

Pixabay

En utvikling som gagner alle

At digitalisering er noe som gagner alle parter er det ingen tvil om, spesielt når det kommer til matlaging. Kokker får flere hjelpemidler som kan hjelpe deg å sette sammen uforglemmelige matretter, og de som har gleden av å smake disse rettene kan definitivt glede seg over retningen utviklingen har tatt.

Digitaliseringen sørger for å utvikle og forbedre en hel industri, og det dukker stadig opp nye varianter av matretter og andre faktorer som spiller en viktig rolle for din helhetlige opplevelse i det du begir deg ut på en kulinarisk reise.

.