I Eurests «beste praksis»-kantine i NHO-bygget på Majorstuen har matsvinn blitt en naturlig del av hverdagen. Eurests ansatte Paul, Lise, Ida og Øyvind jobber tett med Matvett og gårdeier NHO Eiendom for å redusere matsvinn, ikke bare i kantinen, men i hele bygget.
– Samarbeidet mellom de ulike funksjonene i Næringslivets Hus er utrolig bra. Det er motiverende å se synergieffektene vi får ved at alle i bygget bidrar. Å redusere matsvinnet krever en ekstra innsats, men når alle er med på laget skaper vi resultater sammen, smiler Ida Silseth, Eurest Site Manager hos NHO.
Kantinen er med i en pilotstudie i KuttMatsvinn2020 for å kartlegge matsvinn fra møte- og konferansemat og tallerkensvinn. Tall fra prosjektet viser at det i snitt kastes 54-55 gram mat per gjest. Målsettingen er en 20% reduksjon innen september 2019.
– Det er helt vesentlig å ha tallgrunnlag og analyser som underveis viser oss om tiltakene våre skaper den effekten vi ønsker, sier Ida.
Gode tiltak
En drivkraft i teamet er også kjøkkensjef Paul Florian Trommer. Han har bidratt til prosjektet med sin kompetanse og ideer til tiltak som kan redusere matsvinnet ytterligere.
– I Tyskland, hvor jeg er fra, er det en innarbeidet kultur for at man ikke skal kaste mat. Jeg synes det er fint å få jobbe med dette prosjektet og det blir spennende å vise det til gjestene, smiler Paul.
Konferanseleder hos NHO, Lise Pedersen, jobber allerede mye ut mot gjestene for å redusere svinnet på møtematen og har opplevd dette som veldig positivt.
– Vi ser at konferansegjestene synes det er vanskelig å bestemme hvor mye mat de skal bestille fordi de ofte er redd for at det ikke skal bli nok mat. Vi kontakter de derfor i forkant for å informere om KuttMatsvinn og spør om de vil være med. Så ser vi sammen på om vi kan redusere bestillingen i forkant. Vi spør også om tillatelse til å sette eventuell overskuddsmat i restedisken, forklarer Lise.
Restedisken – et populært tiltak
Restedisken – en kjøledisk som ble donert av TINE Meierier – har blitt et populært tiltak på huset. Første gangen disken ble brukt var ved en konferanse med et stort deltakerforfall på 60 personer på konferansedagen.
– Ettersom maten allerede var produsert tok vi kontakt med arrangøren og fortalte kort om prosjektet. Vi spurte om vi kunne videreformidle maten til våre kantinegjester slik at den ikke gikk til spille.Det vi fikk vi lov til, og vi ble kvitt nesten alt! sier Ida.
Stolt av teamet på NHO
Prosjektleder for matsvinn i Compass Group, Øyvind Gunhildrud, forteller at Compass Group tidlig begynte å se på hvordan man kunne måle og veie matsvinn.
– Vi begynte allerede i 2011 med et system som het Trim Trax. Arbeidet ble mer målrettet med årene og vi har blant annet samarbeidet tett mede-smiley for å utvikle et svinnregistreringssystem.
Arbeidet med «beste-praksis»-kantinene er med på å utvikle bedre arbeidsprosesser som er effektive for å redusere matsvinn. Samarbeidet med Matvett har løftet arbeidet enda et hakk og Øyvind er utrolig stolt av teamet hos NHO.
– Det er en kreativ gjeng, og et utrolig bra og inspirerende team som det er en glede å jobbe med, sier Øyvind.
Godt samarbeid gir resultater
ProsjektlederMatvett er også godt fornøyd med gjengen.
– Samarbeidet gjør at vi kan ha en mer helhetlig tilnærming til de ulike utfordringene knyttet til å bestille og tilberede riktig mengde mat, ha oversikt over faktisk antall møtedeltakere og gjester, samt få til tydelig og ensartet kommunikasjon på tvers, sier Anne-Grete Haugen i Matvett.
Viktig å ha gjestene med på laget
Nå jobber teamet med å kommunisere ut mot byggets gjester. Neste uke kjøres det i gang en Matsvinnuke for å synliggjøre fokus rundt matsvinn hos gjestene i kantinen.
– Det er viktig å ha gjestene med på laget. Det blir godt å bevisstgjøre den innsatsen kjøkkenet legger i prosjektet hver dag, sier Ida.
– Jeg gleder meg til å se resultatene. Det blir spennende, avslutter Lise.
Mer om: Eurest, Matvett og NHO sammen mot matsvinn
Eurest, Matvett og NHO har inngått et samarbeid mot matsvinn. Dette partnerskapet bringer sammen en førende aktør innen catering og matservering (Eurest), en non-profit organisasjon dedikert til matkvalitet (Matvett), og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO), som representerer norske arbeidsgivere. De har allerede begynt arbeidet med sin ambisiøse kampanje for å redusere matsvinnet i Norge.
Årlig går millioner av tonn mat til spille i Norge, og denne samarbeidsalliansen tar sikte på å endre dette. Målet er å redusere matsvinn med 50% innen 2030, i tråd med FNs bærekraftsmål. Berørte sektorer inkluderer matproduksjon, matdetaljhandel, matservering, og forbrukere.
I praksis vil partnerskapet jobbe med å fremme bedre forståelse og økt bevissthet om matsvinn. Dette vil bli gjort gjennom utdannelsesprogrammer, opplæring, og kampanjer rettet mot både bedrifter og enkeltpersoner. Disse initiativene vil informere om viktigheten av å minimere matsvinn, de økonomiske fordelene som kan oppnås, og hvordan man kan implementere effektive tiltak i dagliglivet og på arbeidsplassen.
Videre vil samarbeidet mellom Eurest, Matvett og NHO sikre at måling og overvåkning av matsvinn er på plass, for å vurdere fremdriften og sikre at målene blir nådd. Gjennom studier og forskning vil partnerskapet også hjelpe bedrifter med å identifisere de viktigste årsakene til matsvinn i deres operasjoner, og foreslå løsninger for å motvirke disse problemene.
Således representerer dette samarbeidet en viktig milepæl i kampen mot matsvinnet i Norge. Gjennom dette initiativet håper Eurest, Matvett og NHO å inspirere og påvirke andre aktører, både nasjonalt og internasjonalt, til å ta opp kampen mot matsvinn.