De er små, de er nyttige, de finnes i alle mulige varianter, og vi har alle på ett eller annet tidspunkt i livet lett etter dem. I skuffer, i skap og i lommene våre. De finnes på lommekniver, som beltespenner, ja til og med på mobiltelefondeksler er de å finne nå. Hva snakker vi om? Flaskeåpnere, selvfølgelig.
Denne finurlige lille innretningen som den amerikanske oppfinneren William Painter tok patent på så tidlig som den 2. februar 1892, er en like revolusjonerende oppfinnelse som ostehøvelen, og uten den hadde verden sannsynligvis sett ganske så annerledes ut.
Blant annet var Coca Cola Company relativt tidlig ute med å tilegne seg denne teknologien, noe som gjorde at de dermed kunne ha en sentralisert produksjon og samtidig transportere drikken sin på en trygg og god måte, uten å bekymre seg om hvorvidt noen skulle finne på å åpne flaskene deres for å sabotere eller stjele innholdet. Var flaskene først forseglet, kunne den ikke brytes uten at det ville bli oppdaget. Dessuten lå det en annen forretningsmessig genistrek bak, for hadde man først åpnet flasken, måtte den jo drikkes. Den kunne ikke lukkes igjen.
For å ytterligere forsterke sin markedsposisjon i så måte, sørget Coca Cola Company i en periode for å dele ut flaskeåpnere ved kjøp av flaskene deres, og under en større kampanje gikk representanter rundt og delte dem ut hjemme hos folk der de bodde. Smart triks.
Visste du ellers at de opprinnelige flaskekapslene hadde 24 innpress, mens dagens kun har 21? Og at man får flaskeåpnere formet som en fotball? Eller flaskeåpnere med sexy lyd?