Mange store og kjente restauranter blir utsatt for forskjellige forsøk på spionasje. Først og fremst er det konkurrenter eller  andre som vil ha tak i hemmelig oppskrifter og hemmelige metoder for å fremstille ferdige matretter. Eksempler på firmaer som vil stjele hemmeligheter er f.eks. ferdigvareprodusenter er interesserte i å lage billigvarianter som kan selges i butikker, industrispionasje bidrar faktisk til mange nye matretter vi finner i butikkene hvert år. For å få tak i hemmeligheter er avlytting vanlig. Store, kjente restauranter har avdekket plassering av såkalte lydspioner, dvs dingser som er plassert i lokalet med det formålet å avlytte stemmer og prating. En slik type dings er en»mobil romavlytter» (som også selges i Norge, eks. http://www.spyworld.no/products-page/romavlytting/avlytting-via-mobil/) + andre nettbutikker. En utsendt spion plasserer denne dingsen, som er mindre enn 3cm lang, under et bord oppå en hylle eller lignenede. Så kan man ringe opp lytteenheten og høre på samtaler i rommet hvor enheten er plassert. Enheten har et SIM-kort som spionen har plassert i det. En annen metode for å spionere og få tak i oppskrifter er å betale utro tjenere, først og fremst lærlinger eller midlertidig ansatte som ikke har sterk tilknytning til restauranten og derfor heller ikke store sperrer mot å videreformidle eksklusive matoppskrifter. Disse utro tjenerne får en liten sum og firmaet som får oppskriften får en verdifull oppskrift. Blandt de som har avslørt spionasje eller forsøk på spionasje finner vi disse eksklusive restaurantene: http://arzak.info/, http://www.dinnerbyheston.com/, http://www.nihonryori-ryugin.com/. Disse og mange andre har forstått at man nå må ta forhåndsregler mot industrispionasje fordi det faktisk kan være meget skadelig å miste kontrollen over matoppskriftene sine og det brukes mange millioner kroner i restaurantverden verden over for å hindre oppskrifter på avveie.

Mer om: Industrispionasje på restauranter

Industrispionasje på restauranter er et voksende problem rundt om i verden. Selv om det har eksistert i århundrer, er omfanget og kompleksiteten blitt høyere med fremgangen i teknologi. For å beskytte mot dette, skjerpes sikkerhetstiltakene, spesielt i de større og mer lukrative restaurantkjedene.

Det er velkjent at spionasje kan ta mange former, fra ansatte som lekker hemmelig informasjon til konkurrerende virksomheter, til sofistikerte datasvindel. Men i restauranter kan det også innebære å stjele unike matoppskrifter eller å avdekke leverandørinformasjon for å underbygge priser. Dette gir konkurrerende virksomheter en urettmessig fordel, da de kan dra nytte av andres harde arbeid og innovasjon.

Samtidig er det nye former for industrispionasje som er spesielt relevante for restaurantbransjen. For eksempel kan konkurrenter betale for falske anmeldelser på nettet i et forsøk på å skade en andre restauranter rykte. Dette kan være like skadelig som mer tradisjonelle former for spionasje, da et dårlig rykte kan føre til tap av kunder og i verste fall konkurs.

På tross av utfordringene slike trusler representerer, jobber restaurantbransjen aktivt for å forsvare seg. Mange restauranter investerer nå i sofistikert sikkerhetsteknologi, slik som overvåkningskameraer og databeskyttelse. Samtidig øker også kunnskapen og bevisstheten blant ansatte slik at de kan gjenkjenne og rapportere eventuelle forsøk på spionasje.

Mer enn noen gang før, er det viktig for restauranter å være på vakt mot mulige trusler og å beskytte seg mot industrispionasje. Med riktig teknologi og trening, kan restaurantene minske sårbarheten og sørge for at forretningens hemmeligheter forblir trygge.