Den smakfulle tradisjonsdelikatessen lutefisk blir stadig mer populær blant nordmenn på julebord.
I fjor spiste vi 914 tonn lutefisk i restaurant og storhusholdning. I år estimerer Flesland Markedsinformasjoner AS en økning til 970 tonn lutefisk.
Trendy tradisjonsmat
Marit Stagrum Ottem i Norges sjømatråd tror det er spesielt de yngre lutefiskspiserne, som står for denne økningen.
– Yngre spiser lutefisk på restaurant i stedet for å lage det hjemme. Det kan se ut som at tradisjonsmat som lutefisken har blitt trendy og et statussymbol, spesielt blant folk i storbyene, sier Stagrum Ottem.
Hvordan velge vin til lutefisk
Jørn Lie er kjøkkensjef og eier av restaurant Gamle Raadhus. Han er Norges uoffisielle lutefiskgeneral. Lie opplever at flere yngre spiser lutefisk på restaurant nå enn før, og forteller at mange i 30-årene kommer til Gamle Raadhus Restaurant på lutefisklag.
Lutefisk står også høyt i forretningsmiddager.
– Mange inviterer forretningsforbindelser med på lutefisk hos oss, noe som ikke var like vanlig tidligere da lutefisken i større grad var forbeholdt private selskaper, sier Lie.
Første gang er avgjørende
Lutefiskgeneralen mener den første gangen er den viktigste.
– Vi er glade for alle som kommer til oss for å spise lutefisk, men spesielt de som aldri har smakt lutefisk før. At vi kan gi en god første lutefiskopplevelse på restaurant, øker sannsynligheten for at man lager lutefisk hjemme. Det er noe vi synes er fint å bidra til, sier Lie.
For nærmere informasjon, vennligst kontakt:
Marit Stagrum Ottem, markedssjef for Norge i Norges sjømatråd
Mob. 934 36 965, e-post: marit.stagrum.ottem@seafood.no.
Jørn Lie, eier og restaurantsjef ved Gamle Raadhus Restaurant
Tlf. 22 42 01 07, e-post: j.lie@gamle-raadhus.no
Sissel Flesland, rådgiver i Flesland Markedsinformasjoner
Mob. 99 79 01 00, e-post: sissel@flesland-markedsinfo.no
Norges sjømatråd (Sjømatrådet) er sjømatnæringens egen markedsføringsorganisasjon. I det norske markedet er Sjømatrådet synlig gjennom merkevaren Godfisk. Sjømatrådet har hovedkontor i Tromsø, og er etablert i 12 av Norges viktigste sjømatmarkeder. Sjømatnæringen finansierer virksomheten gjennom en lovpålagt eksportavgift. Norges sjømatråd er et statsaksjeselskap eid av Fiskeri- og kystdepartementet.
Mer om: Nordmenn ville etter lutefisk på restaurant
Som en tradisjonell del av norsk matkultur, har lutefisk historisk sett funnet sin naturlige plass på julebordsmenyer over hele landet. Men i de seneste årene har det blitt observert en økende etterspørsel etter denne tradisjonelle retten på norske restauranter. Da snakker vi ikke bare om i juletiden, men også utover resten av året. Det kan tyde på en økende interesse for tradisjonell norsk mat blant nordmenn.
Det er flere grunner til denne trenden. For det første er nordmenn blitt mer stolte av sin egen matkultur. Stadig flere restauranter tilbyr nå et bredt utvalg av norske retter, der lutefisk er en viktig staple. Andre populære norske retter inkluderer blant annet rakfisk, pinnekjøtt, og tradisjonell julemat som svineribbe og kalkun.
I tillegg har koronapandemien ført til en reduksjon i internasjonal reiseaktivitet. Dette har igjen ført til at nordmenn i større grad har utforsket egen kultur og tradisjoner, inkludert matkulturen. Serveringssteder har derfor inkludert flere norske retter på menyen, noe lutefisk har tjent godt på.
Tredje årsaken ligger i økende internasjonal anerkjennelse av norsk matkultur. I flere internasjonale matskribenters vurderinger har norske retter som lutefisk fått mye positiv omtale. Dette har igjen bidratt til å øke interessen for retten blant nordmenn selv.
Interessen for lutefisk ser ut til å være en trend som vil fortsette i årene som kommer. Både unge og eldre nordmenn har fått øynene opp for denne retten, og serveringssteder og restauranter over hele landet står nå klare for å tilfredsstille denne nye etterspørselen med sine egne variant av den tradisjonelle retten. Ser vi på denne trenden, kan vi forvente at lutefisken vil bli enda mer populær på norske restauranter i fremtiden.